Regionale omroepen samen in actie voor de Voedselbank

voedselbank

Twaalf dagen lang zamelen de regionale omroepen levensmiddelen in voor het goede doel. Samen voor de Voedselbank heet de unieke samenwerking die op vrijdag 19 december de grote finale beleeft. Kartrekkers van deze landelijke actie zijn Edwin Pasveer, eindredacteur bij RTV Noord en Renzo Veenstra, hoofdredacteur van Omroep West. “Als je ziet hoe goed de samenwerking is tussen de omroepen, dan mag je zeker zeggen dat we echt vernieuwend bezig zijn”, jubelt Veenstra.

De twee omroepen hielden in 2013 een grote actie aan het eind van het jaar. RTV Noord zamelde levensmiddelen in voor de voedselbank en Omroep West had ‘Donate a Gift’ waarbij kerstcadeaus werden ingezameld voor mensen die onder de armoedegrens leven. Beide acties waren een groot succes. Pasveer: “Toen ontstond het idee om landelijk te gaan, dus een actie op te zetten met alle omroepen. We hadden natuurlijk geleerd van het eerste jaar, kenden de valkuilen, hadden de expertise in huis.”

“We zijn een keer bij elkaar gekomen om de plannen door te spreken en tot mijn eigen verbazing liep het meteen boven elke verwachting”, vult Veenstra aan. “Geen ingewikkelde discussies, maar alle neuzen dezelfde kant op. Taken werden verdeeld; zo heeft Omroep Brabant de vormgeving voor televisie gemaakt en Noord die voor de radio en doen we bij West de communicatie en heeft RTV Noord de coördinatie.”

Hoe de omroepen de actie invullen, mag iedereen zelf weten, maar het doel is hetzelfde: de voedselbank dus. Er is een landelijk lied, maar veel omroepen hebben ook nog een eigen lied gemaakt. Alle acties zijn te volgen via dezelfde hashtag op twitter #vb14, maar wat voor acties er gehouden worden, daar is elke omroep vrij in. Pasveer: “We hebben meteen gezegd dat het geen wedstrijd is wie het meeste inzamelt, het valt ook niet te vergelijken. Niet alleen zijn de provincies verschillend qua omvang, ook doet de ene omroep er meer aan dan de andere en dat is prima. Elk pak suiker dat binnenkomt, is winst voor de voedselbank.”

Volgens de twee is de actiebereidheid groot en dat zie je ook terug als je een rondje maakt langs de sites van de omroepen. Verslaggevers die zelf een week van de voedselbank gaan leven, sportclubs die inzamelen, supermarkten die karrenvol ophalen, bedrijven die zich aanmelden als inzamelpunt, artiesten die optreden en met het geld spullen kopen en ga zo maar door. “Mensen zien om zich heen dat anderen afhankelijk zijn van de voedselbank, het komt dichtbij en raakt iedereen,” zegt Pasveer. Veenstra: “Ze zien de ernst in, dragen graag hun steentje bij en dat is mooi om te zien.”

Vrijdag 19 december is de grote finaledag. Er is geen gezamenlijk programma, maar iedereen vult de uitzendingen naar eigen wens in. Pasveer: “Aan het eind van de avond hoop ik alle aantallen van de omroepen binnen te hebben en dan komen we met een totaalopbrengst van deze actie.”